Dag 4 - Auschwitz

Idag är det dag 4. vi har inte fått någon sovmorgon, och de flesta av oss vaknade utan solsken i sinne. Vi åkte buss till Auschwitz runt 08:30. Vi kom fram till Koncentrationslägret runt 09:30 och förberedde oss för det vi skulle få se. Vid första överblick så såg inte själva Auschwitz så stort ut, men vi besökte senare även Birkenau, som var ca 12 gånger större än Auschwitz! Vid ankomst till Auschwitz träffade vi våran guide, som jag blev måttligt irriterad på. Hon pratade utan någon som helst inlevelse och en mycket slarvig översättning av guidningen. Men i övrigt var dagen mycket lärorik, och det blev mycket för oss allihopa att smälta och ta in. För det är inte lätt, att gå in i gaskamrarna där över 1.000.000 människor blev skoningslöst mördade. Efter en guidning på ca 3 timmar så tog vi paus för att äta lunch. Vi fick någon slags schnitzel och potatismos, och vad är grejen med polen? Här är allt jag ätit gott, här kan du lära dig ganska mycket om GOD mat, mamma! Efter lunchen blev det en snabb rundvandring i Birkenau, där vi såg en stor inhängnad innanför elstängsel, 140 hektar, det är ungefär 280 fotbollsplaner! Själva rundturen har, bortsätt från dålig guide varit en mycket intressant och lärorik upplevelse, som vi utan tvekan kommer minnas livet ut. Vi fick reda på mycket om själva strukturen i koncentrationslägren, och låt mig säga att om du tycker att du kunde tillräckligt om Förintelsen, så tänk om! Här har du mycket att hämta, om du är riktigt intresserad, och det hela har varit en mycket, missförstå mig inte, rolig upplevelse. För att citera en viss person, det hela är ett stort galleri av någon annans mardrömmar. Men sörj inte över att jag sagt om dåliga guider! Jag skulle definitivt inte kunnat göra det bättre, och hon översatte rakt av, och behövde aldrig upprepa eller ändra sigv, det är talang, det! Imorgon åker vi hem. Det känns båda skönt och extremt sorgligt på samma gång. Här är det god mat och stekarväder, hemma är det kasst väder och vanlig mat. Ser med spänning och förväntan fram emot morgondagen och hoppas på sol och glatt humör. Vi ses hemma i Sverige!

//Byman

Kommentarer
Postat av: ania

det e kanonväder här också, hoppas bara det håller i sig...

jag sj har besökt båda platserna för sisådär 24 :O år sedan och kommer ihåg allt än idag...

2009-05-01 @ 19:29:04
Postat av: .

Det har faktiskt varit solsken hela dagen! Och det finns god mat här också.. (men inte jämt) ;P

2009-05-02 @ 17:14:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0