En studie i ondska!

Vi vill börja med att säga att tre av våra fyra datorer inte fungerar här nere, men nu ska vi trots detta få ordentlig fart och beskriva målet med vår resa, Auschwitz.

Denna dag hade vi precis som alla de andra dagarna, tur med vädret.

Jag kan börja med att säga att besöket i lägren verkligen har gjort ett stort och troligtvis bestående intryck på oss besökare. Jag vill inte avslöja för mycket av vad eleverna anser, men jag vill nämna fyra citat som vi har hört från eleverna:

- Hur kan man omänskligförklara människor så mycket att man till och med hittar argument att döda barnen!

- Varför dödade de spädbarn, vad har de gjort? De var ju inget hot mot någon!

- Helvete, vad stort det är! (Kommentar från en som blev överaskad över ett enormt stort Auschwitz-Birkenau, stort som 280 fotbollsplaner)

- Tänk om det var vi kristna som blev dödade så här som judarna, de är ju exakt samma sak, det är ju sjukt!

Personligen kan jag säga att den ondska jag idag sett på närmare håll är att betrakta som en orgie i utstuderad ondska!
Micke



Kommentarer
Postat av: ania

visst e det sorgligt, fruktansvärt...det saknas ord att beskriva det djävulska i det. dock ett minne för livet, på gott och ont.



2009-05-01 @ 19:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0